Найважливіші космічні відкриття 2021 року

0
43

Марсіанські дослідження

Цього року жодна планета не отримала більшої уваги, ніж марс. Червону планету окремо почали вивчати три місії з різних країн: «аль-амаль» оае, китайські марсоходи tianwen — 1 і zhurong mars, а також марсохід nasa perseverance з дроном ingenuity.

художня концепція орбітального апарату місії tianwen-1, посадкової платформи і марсохода. Зображення: w. X. Wan et al.

Космічні апарати і всюдиходи виявляли органічні солі, різнокольорові райдужні хмари і значну кількість води на марсі. Також в рамках запущених раніше місій була розкрита таємниця зникаючого метану на червоній планеті і створена перша в історії підземна карта марса. Всі ці відкриття в майбутньому допоможуть в пошуках слідів життя планети, вивченні атмосфери і побудові планів її освоєння.

Вивчення меркурія, венери і юпітера

Вченим поки мало що відомо про меркурія — це найближча до сонця планета, що ускладнює спостереження. Європейсько-японський зонд bepicolombo в жовтні провів обліт планети. Він зробив знімки меркурія, які допоможуть дізнатися більше про його поверхню і атмосферу.

художня концепція космічного корабля bepicolombo на тлі меркурія. Зображення: esa / atg medialab / nasa / jpl

Сонячний зонд «паркер» пролетів повз венери, коли він наближався по спіралі до сонця, зробив знімки і навіть виявив радіосигнал від атмосфери цієї планети.

складене зображення поверхні венери. Відтінки змодельовані на основі кольорових знімків, зроблених радянськими космічними апаратами «венера-13» і «венера-14», також використовувалися дані космічного корабля nasa magellan і орбітального апарату pioneer venus orbiter

Цього року вчені також з’ясували, що венера все ще може бути геологічно активною — новий аналіз радіолокаційних зображень, зроблених місією nasa magellan, виявив свідчення тектонічного руху.

Знімок ганімеда. Зображення: nasa / jpl-caltech / swri

Вчені змогли побудувати високоточну карту температур поверхні планети і завдяки їй знайти розгадку енергетичної кризи юпітера. А знімки і дані місії juno продовжують переписувати підручники з юпітера і його супутників. Космічний апарат вперше за два десятиліття зміг отримати фотографії найбільшого супутника юпітера, ганімеда, крупним планом, і навіть прослухати звуки з його атмосфери.

тривимірна карта атмосфери юпітера. Зображення: nasa

Також, завдяки вивченню хаотичної атмосфери юпітера, вчені змогли створити перше тривимірне зображення атмосфери планети-гіганта.

Відкриття, що змінюють погляд на космос

Вчені могли виявити зірки, що складаються з антиречовини. Це відкриття кидає виклик основному постулату космології, згідно з яким переважна більшість антиречовини всесвіту-протилежно зарядженого двійника матерії, — було знищено дуже давно.

чотирнадцять небесних джерел гамма-променів можуть виходити від зірок, що складаються з антиречовини. Кольорові точки на цій карті всього чумацького шляху: жовтий означає яскраві джерела, а синій — тьмяні. Зображення: simon dupourqué / irap

Відкриття натякає на те, що могло вціліти значна кількість антиречовини. Але довести існування «антизірок» буде надзвичайно складно

Також астрономи виявили гігантську дугу галактик, що тягнеться більш ніж на 3 мільярди світлових років. Ця знахідка суперечить припущенню, що матерія у всесвіті рівномірно розподілена у великих масштабах. Невидима раніше дуга була виявлена при аналізі близько 40 000 квазарів — дуже яскравих ядер далеких галактик. Але також ця дуга може бути просто артефактом.

Гігантська дуга галактик-лінія у формі посмішки приблизно по центру. Зображення: alexia m. Lopez / jeremiah horrock

Крім того, були знайдені докази існування галактик без темної матерії. Раніше астрофізики тільки здогадувалися, що такі існують, тому провели повторні повторні вимірювання, під час яких розраховували знайти докази наявності темної матерії. Але за графіком швидкості обертання газу навколо центру галактики agc 114905 з’ясувалося якраз зворотне. Зараз вчені збираються досліджувати інші галактики, які теоретично не містять темної матерії.

галактичні нитки-художня вистава. Зображення: a. Khalatyan / j. Fohlmeister / aip

Переглянути уявлення про космос змушує і виявлення обертання галактичних ниток — гігантських волокон гарячого газу, що обплітають галактики по всьому всесвіту. З’ясувалося, що нитки рухаються разом з усіма об’єктами у всесвіті, а це підтверджує теорію, що весь всесвіт має свій кутовий момент.

Нові планети

Астрономи виявили першу планету за межами чумацького шляху, в галактиці, розташованій приблизно в 28 мільйонах світлових років від землі. Гігантська екзопланета-кандидат, розташована в m51, також відома як галактика вир, обертається навколо чорної діри або нейтронної зірки в 28 мільйонах світлових років від землі.

Художнє представлення першої виявленої позагалактичної екзопланети. Зображення: nasa / cxc / sao / r. Distefano / et al

Також астрономи визначили новий клас придатних для життя планет — гікеани, які представляють собою гарячі, покриті океаном світи. Вони складають більшу частину відомих науці екзопланет, і їх докладне вивчення може допомогти виявити позаземне життя або умови для її розвитку.

Дотик до сонця

І, нарешті, в кінці цього року люди вперше «торкнулися сонця» за допомогою сонячного зонда «паркер». Цього року зонд підійшов ближче, ніж будь-коли, до сонця, вперше увійшовши в його зовнішню атмосферу.

Художня вистава входу сонячного зонда «паркер» в атмосферу сонця. Зображення: nasa / joy ng

Він пролетів через розпечену корону і допоміг вченим підтвердити попередні гіпотези і зробити деякі відкриття. Зокрема, вони зможуть краще вивчити корональні стримери і так звані «зворотні перемикання».